úvod    aktuality    fotoreporty    cestopisy    nabízíme    kniha návštěv    download    dotazy   kontakt   

so | 6.10.18

Cestopisy 1993 - 2019
Cestománie 1 - 23

pa | 25.11.17

Kréta-největší řecký ostrov
Cestománie 23,24 - Putování východní a centrální Krétou

so | 15.8.16

Vysoké Taury a Dolomity
Cestománie 22 - Autem až do výšky 2571 m

ut | 20.10.15

Rhodos-ostrov Hélia 2015
Cestománie 21 - Křížem krážem ostrovem

po | 25.8.14

Expedice Island 2014
Cestománie 20 - Neklidný ostrov v Atlantiku

st | 4.12.12

Expedice Madagaskar 2012
Cestománie 19 - Réunion,Madagaskar,Mauritius, tři ostrovy Indicvkéjo oceánu

po | 14.11.11

Portugalsko a Madeira 2011
Cestománie 18 - Za odvážnými mořeplavci

so | 23.4.11

Expedice Antarktida 2011
Cestománie 17 - Ne konec světa

st | 1.12.10

Čína a Tibet 2010
Cestománie 16 - Putování Říší středu

st | 5.8.09

Kuba 2009
Cestománie 15 - Putování po karibském ostrově

so | 13.9.08

Kanada 2008
Cestománie 14 - Britskou Kolumbií a Albertou

ct | 2.8.07

Namibie 2007
Cestománie 13 - Přes Viktoriiny vodopády do Namibie

po | 4.12.06

Peru - expedice 2006
Cestománie 12 - Za poklady říše Inků, září 2006

so | 15.4.06

Jižní Korea 2005
Cestománie 11- Pod ochranou Buddhy, květen 2005

pa | 14.4.06

Chile a Velikonoční ostrov 2004
Cestománie 10 - Přes Andy a Rapa Nui na Chiloé,listopad 2004

ct | 13.4.06

Jižní Afrika 2003
Cestománie 9 - Po stopách Voortrekkerů, listopad 2003

po | 4.4.06

Malajsie a Singapur 2002
Cestománie 8 - Z Malajsie do Singapuru - září 2002

st | 29.3.06

Irská republika 2001
Cestománie 7 - Zelený ostrov - červen 2001

ut | 28.3.06

Mexiko 2000
Cestománie 6 - Za tajemstvím Mayů - říjen 2000

po | 27.3.06

Brazílie 1999
Cestománie 5 - V rytmu samby - listopad 1999

ne | 26.3.06

Skandinávie 1997
Cestománie 4 - Kouzlo severu - srpen 1997

so | 25.3.06

Anglie a Skotsko 1996
Cestománie 3 - Výlet za fotbalem EURO 1996

pa | 24.3.06

Austrálie a Nový Zéland 1995
Cestománie 2 - Cesta k protinožcům - podzim 1995

ct | 23.3.06

Západní část USA 1993
Cestománie 1 - podzim 1993

Peru - planina Nazca

Dnes tedy posledni,12. zastavení v jihoamerickém Peru. Další povídání a foto se bude věnovat další jihoamerické zemi - Chile.


Pampou Gamonal k městu Nasca

Toto zastavení je věnováno světoznámé a fascinující planině Nazca. Největším odborníkem na Nazcaské linie byla nepochybně Marie Reichlová, která zde pracovala téměř nepřetržitě od roku 1946, až do své smrti v roce 1998. Podle ní představují linie astronomický kalendář vytvořený v závislosti na uspořádání a pohybu nebeských těles na východní a západní části oblohy. My se spíše přikláníme teorii profesora Denikena o dávných vyspělých mimozemských civilizacích.


Před odletem nad planinu Nasca

Celý komplex byl údajně situován tak, aby pomáhal regulovat proces pěstování a sklizně plodin po celý rok a chránil ho tak před výkyvy počasí. Na konci 60. let 20. století vypočítal americký vědec Gerald Hawkins, že dvě návrší ukrytá v pampě přesně odpovídají konstalaci souhvězdí Plejád v období mezi léty 600 a 700 n.l., tedy v období rozvoje nazcaské kultury. I Inkové měli souhvězdí Plejád ve veliké úctě a vážnosti a věřili, že hlídá klíčící semena pěstovaných plodin. Z technického hlediska je zajímavý fakt, že dlouhé linie tvoří dokonalou přímku.


Nad planinou Nasca

Zajímavostí v neposlední řadě je, že všechny obrazce jsou umístěny do prostoru nad potenciálními řečišti, kde v období dešťů může být až 60 cm vody. Celý prostor je přísně chráněn a je pod vysokou pokutou nepřístupný. Prohlídku těchto skutečných záhad světa umožňuje několik leteckých společností, které provádějí nad pampou vyhlídkové lety.
Dnešní budíček byl opět velmi časný, o půl šesté zvoní telefony a my tentokrát bez snídaně odjíždíme na nedaleké letiště, kde nás již očekávají malá jednomotorová letadla. Nasoukáme se do malé kokpitu, ve kterém nás je společně s pilotem 6. Dostáváme sluchátka, kde bychom měli po dobu letu slyšet hlas našeho pilota, ale v hluku který se po nastartování motoru naší Chesny kolem nás rozléhá neslyšíme vůbec nic.


Kosmonaut

Nabíráme výšku a za několik minut už se vznášíme nad pampou a postupně ve výšce kolem 100-200 m kroužíme nad nejznámějšími z obrazců. Ještě není ani osm hodin a kolem nás je jemný opar, který však nijak zásadně pozorování nekazí, snad jenom fotografie nebudou mít, navíc přes poškrábané plexisklo kabiny, nijak zvláštní kvalitu. Pilot s námi zachází dost brutálně a my jsme rádi, že bude dnešní snídaně podávána až po této atrakci. Pod námi se objevují kresby 38 m vysokého „kosmonauta“, kolibříka, kondora, pelikána, pavouka, psa, hada, velrybu, opici, strom i ruce.


Kolibřík

Každý z obrazců nalétáváme dvakrát, vždy z pravé a levé strany, abychom si je mohli vyfotit. Celou pampu protíná spleť dlouhých, naprosto dokonalých přímek, z nichž některé opravdu silně připomínají přistávací dráhy. Při postupně vycházejícím slunci na obzoru se začínají nádherně rýsovat kontury okolních kopců. Po asi 25 minutách se vracíme na letiště, přelétáme Panamerickou dálnici, nad městem děláme pravotočivou zákrutu a za chvíli již kola našeho stroje dosedají na betonovou přistávací dráhu.


Město Nasca

Další fotografie zachycují místy zavátou panamerickou silnici vinoucí se kolem Atlantiku, obrovskou tektonickou průrvu a městečko Nasca.


 
>>>  spustit slideshow (3s)
© STROMdesign 2005